اعتبار و شهرت (خوشنامی) در دنیای تجارت و کسبوکار خیلی سخت به دست میآید و البته بسیار سادهتر از آنچه تصور میشود، از بین میرود. برای کسب و حفظ این دو مقوله پیش از هر چیز باید از میزان نسبتا دقیق آن مطلع شد. اینکه رسانههای جمعی چه چیزی در مورد برند ما مینویسند و میگویند؟ افکار عمومی چه نظری در مورد کسبوکار ما دارند و چگونه در مورد ما فکر میکنند؟ رقبا در چه وضعیتی قرار دارند؟ و… سوالاتی است که کسبوکارها همواره به آن نیاز دارند و بایستی در مراحل مختلف کار خود به آن پاسخ دهند.
مدیران کسبوکارها میتوانند پاسخ این سوالات را از بخش روابط عمومی سازمان خود دریافت کنند. جایی که پایش و نظارت دائمی رسانهها را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود برعهده دارد. رسانههای جمعی شامل شبکههای تلویزیونی، روزنامهها، وبسایتهای خبری و… بازتابنده افکار عمومی جامعه هستند و نظارت و پایش رسانهای آنها، میتواند تصویری از آنچه در اذهان عمومی میگذرد را به کسبوکارها بدهد تا راهبردها و تصمیمات درست و به موقعی را اتخاذ کنند.
چرا پایش رسانه مهم است؟
پایش رسانه یا Media monitoring که با عناوینی مثل رصد، پایش و نظارت خبری هم شناخته میشود، شامل تکنیکها، فرایندها و ابزارهایی است که نه تنها در طراحی استراتژیهای بازاریابی بلکه به سازمانها کمک میکند تا به خوبی از میزان اعتبار، شهرت و خوشنامی برند خود آگاه شوند. ابزارهای مختلف پایش رسانه نوع نگاه مخاطبان کسبوکارها (مصرفکنندگان، مشتریان بالقوه، سرمایهگذاران، رقبا و…) را به اطلاع مدیران سازمانها میرساند. مدیا مانیتورینگ با رصد محتوای مرتبط با حوزه فعالیت شما و تجزیه و تحلیل آنها نشان میدهد که رقبای شما برای برتری از چه تاکتیکهایی استفاده میکنند و مهمتر اینکه چگونه میتوانید نقاط بحرانساز را شناسایی و از شکلگیری آن جلوگیریکنید.
پایش رسانه چیست؟
پایش و رصد رسانهها مزیتهای متنوعی را در اختیار کسبوکارها میگذارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- شهرت برند: مخاطبان هدف شما چقدر از وجود برندتان آگاه هستند؟ آیا آنها میدانند که برند شما چیست و در چه زمینهای فعالیت دارد؟ پایشخبری و نظارت بر رسانه کمکی موثر در ایجاد شهرت برای برند است. در حقیقت شهرت برند شما به نحوه درک آن توسط مخاطبان بستگی دارد. بنابراین بهترین راه برای دانستن اینکه مخاطبان، برند شما را چگونه میبینند، پایشخبری و مانیتور اخبار در مورد برند و بازار است. وقتی بدانید درباره شرکت شما چه میگویند و جایگاه شما در میان رقبا چگونهاست، میتوانید با شناسایی تصورات غلط و اصلاح آنها اثر ماندگاری را در بازار هدف از خود برجای بگذارید. همچنین اگر صدای برند به اندازه مطلوب در میان رسانهها منعکس نشده باشد سیستمهای پایشخبری آن را تشخیص داده و به اطلاع شما میرساند تا با اتخاذ برنامهای هدفمند و با تحلیلی دقیق از فضای موجود رسانهای به تولید محتوا بپردازید.
- ارزیابی عملکرد: کسبوکارها به خصوص بخشهای روابط عمومی، پس از طراحی و پیادهسازی کمپینهای تبلیغاتی و خبری خود به ابزاری نیاز دارند که بتواند میزان اثرگذاری کمپینها و برنامههای انجام شده را به آنها نشان دهد. بدون داشتن این اطلاعات فازهای بعدی کمپینها و برنامهها بدون اصلاح اشتباهات پیش رفته و هزینههای هنگفت خرج شده را بیاثر میکند. پایش خبری و نظارت بر رسانه به شما این امکان را میدهد که برای محاسبه موفقیت کمپینهای خود، پوشش رسانهای و واکنشها به کمپین را ردیابی کرده تا میزان اثربخشی آن را با شاخصهای کمی و کیفی اندازهگیری کنید. مجموعه این ارزیابیها شما را قادر میسازد تا کمپینهای آینده را با نگاه دقیقتری برنامهریزی کنید.
- اجتناب از بحران و عبور از آن: دوران آرامش و آسودگی برای هیچ برندی همیشگی نیست. گاهی یک توییت ۲۶۰ کارکتری و یا مقالهای انتقادی دریک وبسایت خبری میتواند آغاز یک بحران روابط عمومی پر هزینه باشد. در این نقطه نحوه برخورد متخصصان درگیر میتواند تعیین کند که سرنوشت برند، کدام مسیر را پیشخواهد گرفت. پایش رسانهای پیرامون برند میتواند شما را از بحرانهای قریب الوقوع با خبر کند. شرایطی را برایتان فراهم کند تا از پیامدهای منفی آن دوری کرده و یا حداقل ضررهای آن را کاهش دهید. یک روند نزولی در واکنشهای مثبت و یا افزایش تعداد گزارشهای منفی زنگ خطر را به صدا در میآورد. درک اینکه گزارش منفی در کدام نقطه متمرکز است و چگونه شکل گرفته، اساس یک استراتژی موثر، در ارتباط با بحران است.
اگر بحران اجتناب ناپذیر باشد، پایش رسانهای و نظارت رسانهها نیز میتواند به برند شما در کاهش پیامدهای منفی ناشی از بحران، مهار و بهبودی آن کمک کند. هشدارهای به دست آمده از رصد اخبار به شما این امکان را میدهند که مشخص کنید بحران از کجا شروع شده است، سریع واکنش نشان دهید و پیامدهای منفی آن را محدود کنید.
- ارتباط با مخاطبان هدف: وقتی رسانهها را رصد میکنید، خود را با نظرات گروه هدف بهروز نگه میدارید و با این کار میتوانید ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید زیرا هدف نهایی جلب توجه مخاطب مناسب در زمان مناسب است. توسط پایشخبری شما خواهید دانست که آنها چه چیزهایی را در مورد خدمات و محصولات شما دوست دارند یا دوست ندارند، ترجیحات و خواستههایشان چیست، درباره رقبای شما چه فکر میکنند، و حتی چگونه در مورد چیزهایی که برای شما مهم است صحبت میکنند. به طورکل همه بازخوردهای لازم که برای بهبود و پیشرفت برند شما مهم است را به دست خواهید آورد.
- ردیابی رقبا: یکی دیگر از مزیتهای مهم پایش خبری و رسانهای برای کسبوکارها، اطلاع دقیق از وضعیت شرکتهای رقیب است. به کمک ابزارهای پایش میتوانید از عملکرد رقبای خود آگاه شده و در صورت نیاز تغییراتی را در استراتژیهای خود اعمال کنید. چه یک برند تثبیت شده باشید یا یک کسبوکار تازه وارد، نظارت بر رسانه یک استراتژی ارزشمند است. رصد رسانه به شما کمک میکند تا بدانید برندهای دیگر در زمینه بازاریابی، روابط عمومی، توسعه محصول و خدمات چه میکنند. شما با استفاده از ابزارهای رصد اخبار میتوانید آنچه را که رسانهها از رقبا میگویند دنبال کنید و از نقاط ضعف مطرح شده آنها در جهت افزایش نقاط قدرت برند خود استفاده کنید. به این ترتیب با نظارت مؤثر رسانهها و اتخاذ استراتژی صحیح، از رقبا پیشی بگیرید و به یک رهبر و منبع تخصصی تبدیل شوید.
سیستم هوشمند پایش رسانهای
امروزه پلتفرمها و ابزارهای متعددی در جهان وجود دارد که خدمات پایش و رصد رسانهها را به کسبوکارها و سازمانها ارائه میدهد. کسبوکارها در هر کشور و شهری به پلتفرمهایی نیاز دارند که بتواند رسانههای فعال محل فعالیتشان را به خوبی رصد کند. این موضوع در مورد کسبوکارهای ایرانی یا شرکتهای بینالمللی فعال در ایران هم صدق میکند و این دسته از شرکتها به پلتفرمهای رصد رسانههای فارسی زبان نیاز دارند. به همین منظور در آژانس روابط عمومی پرسش، پلتفرم PIMS (سیستم هوشمند پایش رسانهای پرسش) طراحی و راهاندازی شده است. این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است و به شکل ۲۴ ساعته فعالیت میکند. پلتفرم PIMS این توانایی را دارد تا با همراهی نیروی انسانی، لحظه به لحظه تحولات رسانهای را رصد و گزارش کند. دریافت آسان گزارشهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه از جمله قابلیتهای سیستم هوشمند پایش رسانهای پرسش است.