برای فردی که تجربه قبلی مواجهه با رسانهها را ندارد، روایت یک داستان یا برخورد با سؤالات چالشبرانگیز، در حالی که نگاهها بر روی او متمرکز است، میتواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. وقتی در حال پاسخ به سوالات خبرنگاران هستید، به راحتی ممکن است تمرکزتان را از دست دهید، رشته کلام از دستتان در برود یا در برابر سوالات چالش برانگیز واکنش نادرستی نشان دهید. جلسات مدیا ترینینگ (Media Training) با هدف آمادگی حضور در برابر رسانهها میتواند به شما اعتماد به نفس، دانش و مهارتهای لازم برای عبور از استرسزاترین موقعیتها را در یک گفتگوی رسانهای بدهد.
شما نمیتوانید بی آنکه به مهارتهای ارتباطی تسلط داشته باشید، برند خود را در میان حاشیههای احتمالی رسانهها زنده، پویا، تاثیرگذار و جریانساز نگه دارید. اگر میخواهید در جهان رسانهها حضوری فعال داشته باشید، مهم است که به مهارتهای ارتباط با رسانهها مسلط باشید.
مدیا ترینینگ چیست؟
مدیا ترینینگ، نوعی آموزش ارتباطی برای افرادی است که قصد تعامل با رسانهها را دارند. آژانسهای روابط عمومی از طریق این مبانی آموزشی، افراد را برای معرفی خود یا کسبوکارشان و ارائه جذاب و حرفهای محتوا در رویدادهای رسانهای آماده میکنند. مدیا ترینینگ، به افراد کمک میکند تا موقعیتها و قالبهای مختلف را جهت حضور موثر در برابر رسانهها، پیش از رویداد واقعی تمرین کنند و از این طریق آمادگی لازم برای موارد پیشبینی نشده را به دست آورند.
دلایل اهمیت مدیا ترینینگ
مدیا ترینینگ، یکی از ابزارهای مهم روابط عمومی است که سخنگویان برند (SpokesPerson) را برای حضور موفق در برابر رسانهها آماده میکند. سخنگویان برند نقش انتقال اطلاعات به مخاطبان و مواجهه و تعامل با آنان را بر عهده دارند. این افراد نه تنها مسئول پیامهایی هستند که منتقل میشود، بلکه باید در توسعه مفاهیم و پیامهای کلیدی مورد نظر کسبوکار دخیل باشند. از این رو جلسات رسانهای اهمیت ویژهای پیدا میکنند و مدیا ترینینگ، راه عبور موفقیت آمیز از این رویدادهاست.
مدیا ترینینگ به سخنگویان برند کمک میکند تا مهارتهای ارتباطی خود را توسعه دهند و پیام خود را به شیوهای تأثیرگذار به مخاطبان منتقل کند. علاوه بر این، اگر شما بتوانید در طول یک رویداد رسانهای، موفق ظاهر شوید، ردپای خوبی از خود در رسانهها باقی میگذارید. در آن صورت، حتی پس از رویدادهای رسانهای، بسیاری از رسانهها به شکل طبیعی شما را با دقت و جزئیات بیشتری دنبال خواهند کرد و تحولات مرتبط با برندتان را پوشش میدهند.
ابعاد یک جلسه مدیا ترینینگ
جلسات مدیا ترینینگ میتواند شامل بخشهای مختلفی باشد که برای هر کسبوکار و با توجه به ماهیت آن میتواند متفاوت باشد. آژانس روابط عمومی و به خصوص کسی که مسئولیت این آموزشها را بر عهده دارد (مدیا ترینر)، بخشهای مورد نیاز جلسه مدیا ترینینگ را برای هر کسبوکار تشخیص میدهد که مثالها زیر برخی از این بخشها را با جزئیات بیشتر توضیح میدهد.
۱- پیشبینی سوالات و برخورد با چالشهای احتمالی گفتگو:
این بخش از مدیا ترینینگ، شامل تامل در مورد انواع سوالاتی است که سخنگویان برند ممکن است با آنها روبرو شود. مدیا ترینر(آموزشدهنده)، با پیشبینی سوالات احتمالی بحث میتواند به آنها کمک کند تا کیفیت پاسخ های خود را برای یک چالش حرفهای ارتقا دهند. توجه به این موضوع همچنین به آنها کمک میکند تا مهارتهایی را برای نحوه پاسخگویی به سؤالات پیچیده یا چالش برانگیز در خود رشد دهند.
۲- چگونگی ارائه اطلاعات مهم:
هدف از یک مصاحبه یا رویداد رسانهای، معمولاً به اشتراک گذاشتن یک پیام مهم با شنوندگان یا خوانندگان بالقوه است. مدیا ترینینگ، به سخنگویان برند کمک میکند تا پیامهای اصلی و نقاط کانونی بحث را به شکل طبیعی، ارگانیگ، ساده و در عین حال حرفهای در ارائه یا پاسخهایشان بگنجانند.
۳- شناخت زمینههای رشد و توسعه فردی:
افراد متناسب با تواناییهای فردی، میتوانند زمینههایی مختلفی از رشد را در خود بروز دهند و هر کدام در جایگاه متفاوتی بهترین عملکرد را داشته باشند. یک نفر مسلط به ابزار طنز در حین گفتگو است، هنر فرد دیگر استدلالهای علمی است و فرد دیگری ممکن است به زمینههای تاریخی و اجتماعی مسائل اشراف داشته باشد و این موضوع برگ برندهاش تلقی شود. مدیا ترینر در جلسات مدیا ترینینگ ممکن است متوجه زمینههای خاصی از مهارت برای سخنگویان برند شود. درک این زمینه ها به هر دو طرف کمک میکند تا توسعه مهارتهای رسانهای خاص را در اولویت قرار دهند.
۴- نظمدهی به ساختار ارائه:
دانستن اینکه چگونه داستان خود را چارچوببندی کنید و اطلاعات و جزئیات را در یک فرم منسجم در اختیار رسانهها قرار دهید، از نکات مهم یک ارتباط رسانهای است. یکی از بخشهای مدیا ترینینگ، هماهنگی و اصلاح این ساختار است. در مدیا ترینینگ، سخنگویان برند، آموزش میبینند که موضوع ارائه خود را از کجا شروع کنند، چطور مسیر گفتگو را به پیش ببرند و نهایتا چگونه آن را به سرانجام برسانند. شکل ارائه و آموزش استفاده درست از زبان بدن از دیگر موضوعاتی است که در مدیا ترینینگ درمورد آن گفتوگو میشود. همگرایی محتوا (شیوه ارائه) و فرم (نحوه حضور ارائه دهنده از ابعاد کلامی، بصری و…) یکی از موارد مهمی است که میتوان از دل حضور در این جلسات، به آن رسید.
تمرین مداوم مهارتهای ارتباطی
سخنگویان برند جدای از مهارتهایی که برای ارتباطشان با رسانهها میآموزند برخی ویژگیها را باید مدام در خود تقویت کنند. برای مثال آرامش در مواجهه با رسانهها و همینطور آرام و شمرده صحبت کردن، در فهم و تاثیر هرچه بیشتر برای مخاطب حرف اول را میزند. گاهی نمیتوان سخنورترین یا اجتماعیترین شخص یک کسبوکار را سخنگوی برند قرار داد. در بسیاری از رویدادهای رسانهای و مصاحبهها باید مدیران عالی رتبه یا خرد کسبوکار در برابر رسانهها قرار گیرند و شاید برخی مهارتهای ارتباطی در آنان کمتر از دیگران باشد، ولی تمرین این مهارتها همیشه و برای همه افراد لازم است.
جهان رسانه، مشخصههای غیرقابل پیشبینی زیادی دارد ولی ابعاد مهمی از آن هم با تمرین و ممارست و تسلط بر ابعاد روابط عمومی، کنترلپذیر و قابل مدیریت است. تسلط بر ابعاد مدیا ترینینگ به عنوان یکی از اجزای مهم روابط عمومی، میتواند هموارکننده یک مسیر تعاملی رسانهای پویا در آینده کاری برند شما باشد. مدیا ترینینگ به عنوان یکی از خدمات آژانس روابط عمومی، از مهمترین بسترهای تبدیل تهدید به فرصت برای گسترش تمایزهای رسانهای یک سازمان یا برند به شمار میرود.