حضور در برخی لحظات خاص تجربه منحصر به فردی است که قابل مقایسه با هیچکدام از تجربیات زندگی نیست. حضور در شب افتتاحیه فیلم‌های جنگ ستارگان همان حسی را به برخی می‌دهد که خرید اولین کفش کتانی برند جردن یا ایستادن بر لبه دیوار بزرگ چین به برخی دیگر. حضور فیزیکی در رویدادی که برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، احساسی را در انسان باقی می‌گذارد که هرگز از خاطر نمی‌رود. از آنجایی که ما همه انسان‌هایی هستیم شبیه به هم، دلمان می‌خواهد پس از درک کامل این احساسات آن‌ها را به اشتراک بگذاریم و مشابه همان احساس را برای دیگری به ارمغان بیاوریم تا شاید خود نیز از این طریق، آن را دوباره تجربه کنیم.

«بازاریابی محتوا، مدل نوینی از پی‌آر»، عنوان یکی از مقالات مجله فوربس در ابتدای ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ بود. شرکت‌هایی هستند که بخشی از درآمد خود را صرف تولید محتوای پی‌آر تاثیرگذار و جالب می‌کنند، اما در عجبم که تبلیغات ارگانیک دهان به دهان و بین فردی چقدر در فعالیت‌های امروزه روابط عمومی کم‌رنگ شده است.

ما روزانه میلیون‌ها پست در شبکه‌های اجتماعی خود می‌بینیم که معمولا برگرفته از تجربیات شخصی کاربران از کار با محصولات است. موسسه آنالیز داده و اخبار Morning Consult نتایج پرسشنامه‌‌ای در حوزه بازاریابی با استفاده از اینفلوئنسرها را منتشر کرده که مشخص می‌کند ۶۱ درصد از این افراد، که درصد غیرقابل باوری است، برای حمایت از برند مورد علاقه خود نیازی به دریافت هزینه نمی‌بینند. مصرف‌کنندگان بدون اینکه نیازی به فشار یا تشویق از سمت برندها باشد تبدیل به یکی از کانال‌های پی‌آر شرکت‌ها شده‌اند.

ساندویچ مرغ پاپ‌آیز

احتمالا حتی برخی از سلبریتی‌ها هم نمی‌توانند به اندازه ساندویچ مرغ پاپ‌آیز محبوب شوند. معروفیت این ساندویچ خیلی بیشتر از چیزی بود که کسی بتواند با پرداخت هزینه آن را به دست آورد. تقریبا همه این محبوبیت به لطف کیفیت بالا و طعم فوق‌العاده آن بود. کم پیش می‌آید محصولی به این هیجان و وسوسه‌انگیزی عرضه و فراگیر شود که در اصل چیزی بیش‌تر از مرغی سوخاری روی تکه‌ای از نان گرد نیست.

در هفته اول فروش ساندویچ، مردم برای ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندند تا دستشان به جذاب‌ترین فست‌فود موجود در بازار بعد از مک‌ناگت برسد و همه این‌ها تنها به خاطر شرح مصرف‌کنندگان از تجربه‌شان در شبکه‌های اجتماعی بود.

آنجلا براون (Angela Brown)، استراتژیست شبکه‌های اجتماعی در GSD&M (آژانس مارکتینگ پاپ‌آیز)، در کنفرانس Adweek Brandweek (یکی از بزرگترین کنفرانس‌های تبلیغات و مارکتینگ در جهان) در هفته اول نوامبر ۲۰۱۹ به حضار گفت که او کار قابل توجهی برای فراگیر شدن این ساندویچ محبوب انجام نداده است.

براون گفت: «این هیجانی واقعی بود که توسط خود مشتریان و مردم ایجاد شده بود. اتفاقی کاملا ارگانیک که برخواسته از شبکه‌های اجتماعی بود. مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی مختلف و در کامنت‌ها، پست‌ها و مکالماتی که شکل می‌گرفت به آن اشاره می‌کردند و خودشان به آن پر و بال می‌دادند. آن‌ها (مصرف‌کنندگان) خودشان روایت را برایمان چیدند، تعریف کردند و بسط دادند.»

White Claw و مصرف‌کنندگان

مصرف کنندگان White Claw در تابستان ۲۰۱۹ خودشان به ارتشی از تولیدکنندگان محتوا تبدیل شدند. به ازای هر یک نفر که به دنبال لذت بردن از یک نوشیدنی گازدارِ کم کربوهیدرات بود، پنج طرفدار White Claw وجود داشت که به روش‌های هوشمندانه و منحصر به فرد، علاقه خود را به این نوشیدنی ابراز می‌کردند.

همانطور که خبرنگار نیویورک تایمز، جوناه انگل برامویچ (Jonah Engel Bromwich) گفت: «اگر به عنوان یک برند به اندازه کافی تاثیرگذار شوید، مردم به رایگان برایتان تبلیغ می‌کنند.» و طرفداران White Claw دقیقا همین کار را کردند.

به گفته نیلسن (کمپانی رسانه‌ای مطرحی که نقش عمده‌ای در جمع آوری و آنالیز داده‌های رسانه‌ای دارد)، White Claw تبدیل به پرفروش‌ترین نوشیدنی گازدار ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ شد و نسبت به سال قبل خود، یعنی سال ۲۰۱۸، ۲۵۰ درصد افزایش فروش داشت. این برند توانست به لطف طرفداران وفادار خود هزینه تبلیغات رسانه‌ای را بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد.

اکثر مصرف کنندگان نوشیدنی‌های گازدار در حال حاضر هر نوشیدنی گازداری را White Claw صدا می‌زنند، دقیقا مثل اتفاقی که برای کلینکس یا زیراکس افتاد. دستیابی به موقعیت برندی که محصولات مشابه را با اسم آن صدا بزنند کار آسانی نیست. شاید White Claw این شهرت را مدیون ویدئویی است که توسط یک کمدین ۲۳ ساله ساخته شد. تروور والاس (Trevor Wallace)، ولنتاین را با White Claw محبوب خود جشن گرفت و این ویدئو بیش از ۳.۱ میلیون بازدید داشت.

استارباکس و جنگ کریسمس

با شروع ماه نوامبر و فاصله بین هالووین و شروع سال نو، آمریکایی‌ها همیشه به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروهی که صبر ندارند تا درخت کریسمس را برپا کنند و تا پایان ژانویه به ایستگاه رادیویی کریسمس گوش کنند و در مقابل گروهی که ترجیح می‌دهند لذت پوشیدن هودی را کمی دیگر با خود نگه دارند و به تماشای شاخ و برگ پاییزی و خوردن نوشیدنی کدو حلوایی مشغول بمانند و فقط کمی طولانی‌تر حال و هوای هالووین را حفظ کنند. بنابراین اگه برندها خیلی زود تعطیلات کریسمس پیش‌رو را جشن بگیرند جنگی را بر سر تمایلات مشتریانشان شروع کرده‌اند.

استارباکس هر سال این چالش را با آغوش باز پذیرا می‌شود و استقبال گرمی از تعطیلات می‌کند. در سال ۲۰۱۹، چند روز پس از هالووین، استارباکس جدیدترین نسخه فنجان‌های تعطیلات کریسمس خود را به نام “Merry Coffee” عرضه کرد که برای بسیاری شادی آفرین و برای برخی دیگر ناراحت کننده بود.

این نبرد بین تمایلات مخاطبان هر سال در طول فصل بین هالووین و کریسمس و با تبلیغات بیشتر حول آن شدت می‌گیرد، با این حال بنظر می‌رسد مشتریانی که از فصل تعطیلات خود لذت می‌برند و فنجان‌های سبز و قرمز استارباکس را به دست گرفته اند همیشه پیروزند.

منبع: پی‌آر نیوز آنلاین