چه فعالیت‌هایی را می‌توان به عنوان یک کار پی‌آری یا روابط عمومی حساب کرد؟ اصولا کدام دسته از فعالیت‌های کسب‌وکارها شامل روابط عمومی می‌شود؟ برخی از سازمان‌ها وقتی با این پرسش‌ها مواجه می‌شوند، کارهایی را نام می‌برند که یا در دسته فعالیت‌های روابط عمومی قرار نمی‌گیرد و وظیفه بخش‌هایی مثل مارکتینگ و تبلیغات است و یا به نام بردن یکی دو فعالیت محدود به عنوان تمامی بخش‌های روابط عمومی بسنده می‌کنند.

ارتباط با خبرنگاران و انتشار اخبار در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، تنها یکی از انواع فعالیت‌هایی است که روابط عمومی‌ها می‌توانند انجام دهند. روابط عمومی، فعالیت‌های مختلفی را در برمی‌گیرد که می‌تواند در شکل‌های متنوع و گوناگون به تناسب هر کسب‌وکاری انتخاب و پیاده‌سازی شود. در واقع این استراتژی هر سازمان یا کسب‌وکار است که نوع فعالیت روابط عمومی را انتخاب می‌کند. هر چند که تمامی شکل‌های روابط عمومی مانند یک زنجیر به هم متصل هستند و داشتن همه آن‌ها می‌تواند سازمان‌ها را به اهداف خود برساند.

همه روندهای مرتبط با روابط‌عمومی را می‌توان بسته به راهبردها و اهداف سازمان‌ها، به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

ارتباطات رسانه‌ای

روابط عمومی رسانه‌ای، با روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، رسانه‌های تصویری و پلتفرم‌های آنلاین سر و کار دارد. این کار به شکل مشخص به منظور تقویت ارتباط یک شرکت با مخاطبین و ذینفعان آن، که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شرکت وابسته هستند انجام می‌شود. در این بخش سعی شرکت‌ها این است که بهترین و قوی‌ترین ارتباط را با روزنامه‌نگاران حوزه کاری خود برقرار کنند و از این ارتباط برای انتشار اخبار در رسانه‌های جمعی بهره ببرند.

ارتباطات جمعی

هدف این الگو از روابط عمومی، ایجاد یک رابطه مثبت بین یک جامعه محلی و یک سازمان از طریق کمپین‌های مختلف است. این روزها، بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم بر مسئولیت‌های اجتماعی خود تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که منافع عمومی با کسب و کار مورد نظر هماهنگ است. آن دسته از شرکت‌هایی که تعهد به منافع جامعه خود را به یک مشخصه ذاتی خود تبدیل می‌کنند، در نظر مخاطبین جذاب‌تر از سایرین خواهند بود.

ارتباطات سازمانی

ارتباط سازمانی به خصوص برای کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ به اندازه ارتباطات رسانه‌ای و جمعی اهمیت دارد و مهم‌ترین بخش استراتژی شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این بخش به طور معمول در سطحی بزرگتر و بر روی تقویت ارتباط سازمان‌ها با گروه‌های ذینفع، سرمایه‌گذاران، دولت، نهادهای قانون‌گذار و مانند آن متمرکز است.

وظیفه یک متخصص ارتباطات عمومی این است که اطمینان حاصل کند که نظرات سازمان با نهاد‌های دولتی و قانون‌گذار که تامین‌کننده منافع عمومی هستند، همسو باشد. کل تیم امور روابط عمومی در یک حالت هماهنگ کار می‌کنند تا اطمینان پیدا کنندهر اطلاعات یا داده‌ای که در حال اشتراک‌گذاری است، به اندازه کافی مرتبط و قانع کننده است.

ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی

هدف از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و… رشد اعتبار یک سازمان، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبین و کسب نتایج ملموس مثبت است. شرکت‌های موفق معمولا خوب می‌دانند که فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی چقدر ضروری است چرا که به آن‌ها کمک کند تا نام برند خود را در کانون توجه قرار دهند.

ارتباطات درون‌سازمانی

کارمندان و افرادی که در یک سازمان مشغول به فعالیت هستند، مهم‌ترین جنبه هر کسب و کار هستند. به همان اندازه که حفظ ارتباطات خارجی مهم است، به همان اندازه ضروری است که کارمندان را در زمین بازی خودتان نگه دارید.

ارتباط به موقع با خانواده داخلی سازمان تضمین می‌کند که فرآیندهای مرتبط با فضای کاری به خوبی در حال جلو رفتن هستند. این فرآیندی است که باعث می‌شود کارکنان در طول مدت رابطه خود با یک شرکت، احساس ارزشمندی، مراقبت و رضایت کنند.

مدیریت ارتباطات در بحران‌

ارتباطات شرایط بحرانی یکی دیگر از انواع مهم استراتژی روابط عمومی است. به عنوان مثال، ممکن است مدیر یا کارشناسان ارشد سازمان شما در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبی دچار چالش شوند یا محصولی از شرکت، در فرایند استفاده توسط مخاطبین با نقدهای جدی روبرو باشد. در چنین مواقعی، متخصصان ارتباطات بحرانی به کمک شما می‌آیند تا وضعیت را به دقت برای عموم توضیح دهند و با تمرکز بر اصل شفافیت، از تصویر مثبت برند در چشم عموم محافظت کنند.

این روزها روابط عمومی‌ها از روش‌های مختلفی بهره می‌برند که مهم‌ترین آن‌ها شامل این موارد می‌شود:

  • اعلام موضع رسمی شرکت از طریق سخنگوی شرکت یا مدیرعامل
  • انتشار دیدگاه‌های شرکت از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار بیانیه‌های مطبوعاتی
  • کمپین‌های پوشش رسانه‌ای

هدف اصلی تمامی آن‌ها «آرام‌کردن فضا» در وضعیت‌های بحرانی است. بحران‌های داخل سازمانی نیز، عنصر بعدی است که یک سازمان باید همیشه آمادگی لازم برای رویارویی با آن را داشته باشد.

ارتباطات استراتژیک

این آخرین قطعه از پازل و جایی است که روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات همپوشانی دارد. محور ارتباطات استراتژیک، ارسال پیام‌های هماهنگی است که به سازمان کمک می‌کند فراتر از ارسال اطلاعات، به اهداف کلانش دست یابد. در اینجا وظیفه حوزه روابط عمومی است که با مدیریت تولید و ارسال اطلاعات که با سایر فعالیت‌های ارتباطی سازمان همخوانی دارد، وجهه سازمان را نزد رسانه‌ها و ذینفعان، مانند شرکا، کارمندان و مشتریان، حفظ کند و بالاتر ببرد. صرف نظر از شکل روابط عمومی که برای هر هدف مشخص استفاده می‌شود، اگر پیاده‌سازی آن ضعیف باشد، نتایج ناخواسته منفی برای سازمان شما ایجاد می‌شود که بعضا جبران‌ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل لازم است تا ابتدا با شناختی دقیق از کسب‌وکار خود و حوزه‌ فعالیت‌ آن، نوع مخاطبان، جنس رسانه‌های حوزه فعالیت و… راهبردهای مناسب بخش روابط عمومی خود را طراحی کنید.

منبع: پی‌آر سوپراستارتاپ ایجنسی

دسته‌بندی‌ها:دانشنامه