احتمالا، خواسته یا ناخواسته، در مورد دعوای متقابل بین جانی دپ و امبر هرد، زوج سابق هالیوودی، شنیدهاید. در پایان هیئت منصفه هر دو را به افترا متهم کرد اما در حکم نهایی، کفه مجازات بیشتر به ضرر امبر هرد و به سود جانی دپ، سنگینی میکرد. شاید هنوز به این نکته توجه نکرده باشید که پیآر چه نقش حیاتی و عمیقی در این دادگاه ایفا کرد. در این پست از وبلاگ پرسش در مورد نقش پیآر در دادگاه جنجالی این دو ستاره هالیوود صحبت میکنیم.
پیآر قضایی رشتهای تخصصی در حرفه پیآر است که «مایک پاول»، کارشناس قدیمی ارتباطات و رئیس موسسه پیآر رپیوتیشن دکتر (Reputation Doctor)، از آن به عنوان «ذهنشویی از طریق پیآر» یاد میکند.
پیآر قضایی چیست؟
یک وکیل خوب به شما کمک میکند در دادگاه قضایی پیروز شوید. اما یک کارشناس پیآر قضایی به شما کمک میکند در دادگاه افکار عمومی، پیروز شوید. پیروزی در دادگاه افکار عمومی میتواند روی حکم نهایی شما در دادگاه قضایی نیز تاثیر مثبتی بگذارد.
پاول میگوید: «گاهی دادگاه افکار عمومی مهمتر از دادگاه قضایی است. چون وقتی محاکمه به پایان میرسد، خطری که اعتبار و برند شما را تهدید میکند همچنان پا برجاست.»
یک کارشناس پیآر قضایی فقط با مشتری کار نمیکند بلکه با شرکت حقوقی هم ارتباطی دوستانه دارد تا بتواند یک صندلی در طول جلسات دادگاه، برای خود داشته باشد. پاول باور دارد که اگر نتوانید ارتباط دوستانه خود را با شرکتهای حقوقی حفظ کنید، نمیتوانید ادعا کنید که یک کارشناس پیآر قضایی هستید.
این شغل، اساساً شبیه به شاخههای دیگر پیآر است: تأثیرگذاری بر افکار عمومی برای دستیابی به یک نگرش یا نتیجه مطلوب. اما این کار در عرصه پر خطر دادگاه اجرا میشود و تابع محدودیتهای قانونی است. بخشی از آن به معنای مشاوره دادن به مشتری و آموزش او در رابطه با سؤالات سختی است که از او پرسیده میشود، تا زمانی که در جایگاه متهم یا شاکی حضور دارد بتواند خود را به بهترین شیوه ممکن نشان دهد. اما دامنه کاری گستردهتر از دادگاه است.
چگونه دپ در دادگاه افکار عمومی پیروز شد؟
دپ محاکمه را با یک مزیت بزرگ آغاز کرد: هرد تنها یک هنرپیشه تازهکار است اما دپ یکی از مشهورترین و پرکارترین ستارههای ۳۰ سال گذشته در هالیوود است.
این مزیت به دپ دو برگ برنده داد:
- پول کافی برای استخدام تیمی از بهترین وکلا و متخصصان پیآر
- لشکری از هواداران
پاول میگوید: «در واقع هواداران جانی دپ بودند که باعث برتری او شدند» با وجود میلیونها طرفدار در هر قاره، از جمله کلوپهای سازمان یافته هواداران و گروههای رسانههای اجتماعی، ارتشی از مردم وجود داشتند که به هر قیمتی آماده حمایت از دپ بودند. تنها کاری که تیم او باید انجام میداد این بود که با تاکتیکهای کلاسیک پیآر با سرگروهها در ارتباط باشد. نتیجه این کار، سیل پستهای رسانههای اجتماعی در حمایت از دپ و علیه هرد و ایجاد فضایی شبیه کارناوال در بیرون دادگاه بود.»
پاول اشاره میکند: «این یک استراتژی اساسی است که ما همیشه و در همه موارد از آن در دنیای پیآر استفاده میکنیم.»
الین چارلسون بردهافت، وکیل هرد، در برنامه محبوب «تودی شو» گفت معتقد است حضور طرفداران دپ در خارج از دادگاه و سیل مداوم پستهای رسانههای اجتماعی علیه هرد در حکم صادر شده، تاثیر داشته است.
پاول با او موافق است. درست است که قضات به هیئت منصفه میگویند در رابطه با محاکمه رسانهها را دنبال نکنند یا در مورد آن با دیگران صحبت نکنند، در عمل این کاری تقریبا ناممکن است! به خصوص زمانی که حواشی در مورد پرونده تا حد زیادی فراگیر و از پیش طراحی شده باشد.
پاول میگوید: «زمانی که پیآر کار خود را روی افکار عمومی انجام میدهد احتمال تاثیر روی قضات و هیئت منصفه را هم بالا میبرد».
در عین حال، تیم هرد نتوانست از گروههایی با علایق مرتبط، مانند سازمانهایی که از قربانیان خشونت خانگی حمایت میکنند، حمایتی دریافت کند و این او را بیش از پیش در این دادگاه تنها گذاشت. با این حال پرونده تمام نشده است. هرد قول داده که درخواست تجدید نظر کند. پاول نصیحت صریحی برای او دارد: «پیام من برای امبر ساده است: تو باید تیم بهتری انتخاب کنی و باید در دادگاه سوالات بهتری بپرسی.»
منبع: پیآر دیلی