نقش روابط عمومی در ایجاد و حفظ شهرت برای شرکتها و یا افراد دارای شهرت، بسیار اهمیت دارد. با این حال غالبا درک دقیقی از اینکه روابطعمومی چیست و چه نقشی را ایفا میکند وجود ندارد و اگر شما از صد نفر این سوال را بپرسید احتمالا صد پاسخ متفاوت دریافت میکنید.
جامعه روابط عمومی آمریکا، روابط عمومی را به این شکل تعریف میکند «فرایند ارتباطی استراتژیک که روابط سودمند متقابلی را بین سازمانها و عموم مردم ایجاد میکند». اما این تعریف برای بسیاری از شرکتهایی که در تلاش برای یافتن چگونگی «انجام» روابط عمومی هستند، بسیار آکادمیک و همچنان مبهم است و به همین دلیل بسیار مهم است که روابط عمومی را از سایر تکنیکهای بازاریابی متمایز کنیم و مهمتر از همه مفهوم ارتباط و یا مسیر دوطرفه و متقابل در تعریف بالا را پررنگتر جلوه دهیم.
بسیاری از مردم فکر میکنند که روابط عمومی یک فرایند واکنشی است و شرکتها تنها زمانی که یک خبر برای انتشار دارند و یا در پاسخ به یک بحران باید وارد عمل شوند.
این درحالی است که جنبههای مهمی از روابط عمومی وجود دارد که از دید بسیاری پنهان مانده است و در واقع روابط عمومی روی طناب محکمی بین خلاقیت، متقاعدسازی و استراتژی قدم می زند.
روابط عمومی (PR) تمرین استفاده از کانالهای رسانه ای برای ارتقای شهرت یک سازمان و نحوه مدیریت برندها بر گسترش و نشر اطلاعات است، بنابراین تا حدی مشابه برندسازی است. تفاوت اصلی این است که روابط عمومی بر ارتباطات برای شهرت برند تمرکز دارد، در حالی که برندسازی بر عناصر بصری مانند لوگو، وب سایت و بازاریابی متکی است.
روابط عمومی نحوه ارتباط یک شرکت با مردم، مشتریان، شرکا، روزنامه نگاران، سیاستمداران و عموم مردم را تعریف می کند و همه کسب و کارها صرف نظر از اندازه و صنعتشان به روابط عمومی نیاز دارند.
طبق گزارس مرکز تحقیقاتی پیو، تنها ۲۷ درصد از بزرگسالان ایالات متحده به اطلاعاتی که در رسانه های اجتماعی پیدا می کنند اعتماد دارند. اما ۵۶ درصد به رسانه های خبری ملی و ۷۵ درصد به خبرگزاری های محلی اعتماد دارند.
متخصصان روابط عمومی داستانسرایان خبرهای هستند که مسیرهای انتشار داستان شما را در رسانههای خلق کننده اعتماد در میان مخاطبان هموار میکند و با استفاده از ابزارها و با اتکا به برنامه و استراتژی بلندمدت به کسب و کار شما کمک می کند تا اثربخشی تاکتیک های خود را در طول زمان ایجاد، سازماندهی و اندازه گیری کند.
نیاز به حسن شهرت را هرگز نباید دست کم گرفت. همه صنایع و شرکتها هنگام از دست دادن رضایت عمومی، فشار مالی را احساس می کنند. فقط کافی است تا به نمونههای بسیاری (تسلا، یونایتد ایرلاینز) نگاه کنیم که سوء مدیریت رسانهای باعث سقوط یک شبه سهام آنها شد . کلام آخر آنکه ارتباط رسانهای پویا برای سرپا نگه داشتن سازمان شما حیاتی است.
همانطور که وارن بافت می گوید: «۲۰ سال طول می کشد تا شهرت ایجاد شود و پنج دقیقه طول می کشد تا آن را از بین ببریم». در عصر اینترنت، ما با چالشهایی مانند اخبار جعلی مواجه هستیم که در واقع روابط عمومی تنها ابزاری است که کسب و کارها میتوانند برای رویارویی با این چالش ها به آن تکیه کنند.
مخاطبان هر کسب و کار بسته به اینکه چگونه با آنها ارتباط برقرار میکند، بهترین مدافعان و بزرگترین مخالفان ان کسب و کار به شمار میروند و با داشتن رسانه در کنار خود و با برقراری ارتباط بلندمدت و پویا با آنها می تواند مانند باغبانی عمل کند که مدتها پیش بذر خود را کاشته و در فصل مناسب از محصول خود برداشت کند.