میان تعاریف متعددی که از روابط عمومی می‌شود، یکی از پرکاربردترین آنها، معرفی روابط عمومی به عنوان یک هنر و فن است. اقناع افکار عمومی و رسانه‌های جمعی همان هنری است که یک روابط عمومی پویا و فعال برعهده دارد.

یک روابط عمومی موفق به کمک ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند به برندها و کسب‌وکارها کمک کند تا نزد رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه، اعتماد و اعتبار زیادی کسب و از همه مهم‌تر آن را حفظ کند. این اعتماد و اعتبار برگ برنده هر کسب‌وکاری است که به دنبال موفقیت می‌گردد و در طول فعالیت‌ کسب‌وکارها به خصوص در هنگام بحران‌های بزرگ احتمالی، جان دوباره‌ای را به آن‌ها می‌بخشد.

برای این کار روابط عمومی‌ها، ابزارهای متعددی در اختیار دارند اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آنها تولید محتواست. محتوایی که جذاب، گیرا و خواندنی یا دیدنی باشد و بتواند چشم و ذهن رسانه‌ها و خوانندگان آن‌ها را به خود جلب کند بیش‌تر از هر چیز دیگری در کسب اعتماد و اعتبار برندها و کسب‌وکارها نقش دارد. ضمن اینکه کسب‌وکارها با تولید محتوا چه در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ باشد و چه در قالب رسانه‌های جمعی می‌توانند بستر مناسبی را برای ارتباط مستقیم با مشتریان اصلی و مخاطبین بالقوه خود مهیا کنند.

به همین دلیل است که سالانه هزینه‌های زیادی از سوی کسب‌وکارها برای تولید محتوا انجام می‌گیرد تا بتوانند از مزیت‌های متعدد آن بهره ببرند. بخشی از این مزیت‌ها را در ادامه مرور کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم، خواندن آن را از دست ندهید.

ارتباط سازنده با رسانه‌ها

روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌ها، هر روز به دنبال سوژه‌ای جذاب برای گزارش‌های خود می‌گردند. اگر شما بتوانید داستان برند یا محصول خود را به شیوه‌ای جذاب روایت کنید، آن وقت است که موفق شده‌اید یکی از آن سوژه‌های گیرا و پرخواننده را در اختیار آن‌ها بگذارید. با این حال، برای اینکه یک روزنامه نگار، بیانیه‌های خبری و محتواهای شما را جدی بگیرد، کار دشواری پیش‌روی شماست، چرا که باید بالاترین استانداردهای روزنامه‌‌نگاری را در نگارش و تدوین آن را رعایت کرده‌ باشید و از همه مهم‌تر اینکه ماجرایی که به آن می‌پردازید باید از نظر خبری ارزشمند باشد و یک یا چند ارزش خبری را در بر گیرد.

با رعایت کردن این شرایط می‌توانید به ایجاد یک رابطه سازنده یا اصطلاحا برد-برد میان کسب‌وکار خود و رسانه‌ها امیدوار باشید و از منافع حاصل از آن بهره ببرید.

اعتمادسازی نزد مخاطبان

یکی از مزیت‌های مهم تولید محتوا که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم، جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان است. در دنیای امروز کسب‌وکار شهرت برند و حسن سابقه، یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم برای هر شرکت و سازمانی به شمار می‌رود. با کسب اعتماد و اعتبار می‌توانید نسبت به داشتن مشتریان وفادار خوش‌بین باشید.

رسانه‌های جمعی، در ذهن بسیاری از افکار عمومی به عنوان منبع معتبر کسب خبر شناخته می‌شوند و بر این اساس حضور مثبت شما در رسانه‌ها، به تدریج نوعی اعتماد را در ذهن مخاطبان شکل می‌دهد. تولید محتوای منظم و دائمی در رسانه‌ها می‌تواند شخصیت معتبری به برندتان ببخشد و کسب‌وکار شما به عنوان یک سازمان حرفه‌ای و پیشرو در ذهن مخاطب جای بگیرد. البته که در کنار تولید محتوا، ارتقای کیفیت خدمات و محصول و پشتیبانی مناسب از مشتریان نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

تولید محتوا

آشنایی و آگاه‌سازی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های هر برند، آشنایی و قابل شناسایی بودن آن است. حتی اگر بهترین کیفیت را برای ارائه داشته باشید ولی کسی از حضور شما خبر نداشته باشد، فروشی در کار نخواهد بود. اگر می‌خواهید قبل از تقویت اعتماد و وفاداری به برند، مشتریان را به سمت کسب و کار خود سوق دهید، ایجاد زمینه آگاهی از برند ضروری است. زمانی که مصرف کنندگان به برند شما اعتماد کنند، شروع به خرید می‌کنند. با ایجاد وفاداری بیشتر به برند، مشتریان در کنار شما باقی خواهند ماند که این موضوع منجر به بازدهی بیش‌تر مالی می‌شود.

تولید محتوا راهی مقرون به صرفه برای نمایش برند شماست. یک بیانیه مطبوعاتی در شروع فعالیت کسب‌وکارتان در رسانه‌های جمعی یا تولید محتواهای متنوع ویدئویی، متنی و شنیداری در پلتفرم‌های مختلف بهترین راهکار برای آگاه‌سازی مخاطبان بالقوه‌تان است. با آگاه‌سازی طیف بیش‌تری از افکار عمومی، تعداد افرادی که در مورد برند شما به صورت روزانه صحبت می‌کنند هم افزایش می‌یابد و در نتیجه فروش بیش‌تری را تجربه خواهید کرد.

ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف

با تولید محتوایی جذاب از محصول و خدمات کسب‌وکار خود و انتشار آن در رسانه‌های تخصصی می‌توانید به طور مستقیم ذهن مخاطبان هدف (Target Audience) خود را نشانه گرفته و برند خود را به بهترین شکل مطرح کنید. واقعیت این است که امروزه حضور برندها و محصولات در قفسه‌های فروشگاه‌ها یا ویترین مغازه‌ها خلاصه نمی‌شود و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به همان اندازه و چه بسا بیشتر از آن اهمیت دارد. با تولید محتوا می‌توانید برند خود را به طور دائم پیش چشم مخاطبان و مشتریان قرار داده و از منافع آن سود ببرید.  

افزایش بازدید وبسایت و شبکه‌های اجتماعی

از آنجایی که این روزها بسیاری از فروش‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود، بیشتر مشاغل و شرکت‌ها برای جذب مشتری، به وبسایت خود متکی هستند. رسانه‌های اجتماعی نیز بیشتر برای تعامل با مشتریان استفاده می‌شود. به همین خاطر، داشتن وبسایتی که هیچ بازدیدکننده‌ای ندارد، اصلا اتفاق دلنشینی برای یک سازمان به شمار نمی‌رود. کمپین‌های روابط عمومی باعث می‌شود مردم درباره برند شما صحبت کنند.

وقتی این اتفاق می افتد، مردم تمایل دارند شما و کسب و کارتان را به صورت آنلاین جستجو کنند. اگر از کاری که انجام می‌دهید خوش‌شان بیاید، ممکن است پیگیری شما را در شبکه‌های اجتماعی هم ادامه دهند که این امر نفوذ شما را بیش‌تر هم خواهد کرد.

با داشتن رتبه بالای وبسایت در موتورهای جستجو، شما در بالای لیست صفحات موتورهای جستجو ظاهر می‌شوید و بیش‌تر و بهتر در چشم مخاطبین خواهید بود. برای این کار باید محتواهای مخصوص به خود را تولید کنید و آن را در بخش وبلاگ وبسایت کسب‌وکار خود انتشار دهید. با این کار به تدریج ضمن افزایش بازدیدکنندگان وبسایت‌تان، درصد فروش محصولات‌ هم افزایش می‌یابد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات

تبلیغات، صنعت پرهزینه‌ای در جهان است و برای همین بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا جای ممکن هزینه‌های تبلیغاتی خود را کاهش داده و بر روی ارتقا و توسعه محصول خود هزینه کنند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تولید محتوا این است که یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی برای معرفی برندها و کسب‌وکارها محسوب می‌شود. هزینه‌های تولید محتوا و انتشار آن نسبت به کارهای تبلیغاتی کم‌تر است و در برخی اوقات نتایج موثرتری را به بار می‌آورد.

چنانچه واحدهای روابط عمومی ارتباط سالم و موثری را با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران برقرار کنند، می‌توانند محتواهای جذاب خود را به شکلی رایگان در یک یا چند رسانه‌ منتشر کنند. توزیع‌ وسیع‌تر محتواها اما نیاز به هزینه‌های مالی دارد که با توجه به نوع هر رسانه متفاوت خواهد بود.

رویدادها و روایت‌ها

تولید محتوای موثر و گیرا کار دشواری است که واحدهای روابط عمومی کسب‌وکارها می‌بایست آن را انجام دهند. با وجود این اما هر کسب‌وکاری با توجه به نوع فعالیت خود با رویدادهایی مواجه می‌شود که مطئنا داستان و ماجرای آن برای بسیاری از شهروندان جامعه جذاب خواهد بود. این روایت‌ها، همان موقعیتی است که یک روابط عمومی پویا و قوی از دست نمی‌دهد و با تمرکز بر روی آن، به کسب اعتماد و اعتبار کسب‌وکارها کمک می‌کند. این رویدادهای جالب توجه شامل مواردی مثل : معرفی و رونمایی از یک محصول و خدمت جدید، تغییر هیئت مدیره یا انتخاب مدیرعامل جدید، همکاری و امضای قرارداد با شخصیت‌های مشهور، جشنواره‌ها و تخفیف‌های دوره‌ای و فصلی، راه یافتن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی و مسائلی از این قبیل می‌شود.

شرکتی مثل اپل هر بار با روایت‌هایی نفس‌گیر از کاربرانی که به کمک ساعت هوشمند اپل واچ از خطر مرگ نجات یافته‌اند، توانسته این محصول خود را با بیانی جدید و هیجان‌انگیز معرفی کند. این روایت‌ها را می‌توان به عنوان یکی از الگوهای موفق تولید محتوا در دنیای کسب‌وکار و روابط عمومی دنبال کرد.

دسته‌بندی‌ها:دانشنامه