روز ۱۷ می که معمولا مصادف با ۲۷ اردیبهشت شمسی میشود، روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات است. علم و صنعتی که در دهههای اخیر فراز و نشیب بسیار داشته و مخصوصا در ایران بسیار دستخوش تغییر شده. سالهای پر افت و خیزی که در ایران گذشت، با تغییرات مختلفی که در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … به جا گذاشت، تاثیر زیادی روی فعالین حوزه ارتباطات داشت و باعث تغییرات زیادی در این حرفه شد.
روابط عمومی به صورت حرفهای، در ایران عمر چندانی ندارد اما مثل همه کشورها، همواره تاثیر خود را در سطح بازار و جامعه گذاشته. اما در این چند سال، روابط عمومی روی دیگری را به متخصصان این عرصه نشان داد. مجموعهای از اتفاقات، از جمله عدم شناخت کامل یا درست شرکتها از روابط عمومی موجب افزایشی چشمگیر تمایل به مهاجرت در فعالین این حوزه شد. اتفاقات و حوادث مختلف اجتماعی و سیاسی باعث شد بسیاری از استراتژیهای خرد و کلان این حوزه، هر روز دچار تغییر شود. تحریمهایی که در حوزههای اقتصادی، تکنولوژی و تجاری علیه ایران وضع شد، موجب شد روابط بینالملل شرکتها دستخوش تغییر شود و حتی در مواردی واحدهای روابط عمومی تعطیل یا خود شرکتها فعالیتشان را متوقف کنند.
قطعیهای کوتاه و بلند اینترنت و فیلتر شدن برخی پلتفرمها در سال گذشته تاثیر زیادی در فضای روابط عمومی کشور داشت. تغییر استراتژیها به صورت گسترده و تغییر نگرش به روابط بین رسانه و مخاطب کمترین نتیجه این اتفاقات بود. این علاوه بر آسیبهای شغلی گوناگونی بود که برای متخصصین این حوزه به وجود آورد.
اما روابط عمومی یعنی سازگاری با شرایط و ارئه راهکارهای جدید ارتباطی. روابط عمومی یعنی اتخاذ درستترین تصمیم در کوتاهترین زمان ممکن، با در نظر داشتن عواقب و بازخوردهایش. این خصلتها در دوستداران و علاقهمندان به این حوزه باعث شد علیرغم همه اتفاقات و فراز و نشیبهایی که این حرفه با آن دست و پنجه نرم میکند، شاهد پایان راهش نباشیم. متخصصان روابط عمومی در مقابل این موانع و مشکلات نه تنها تسلیم نشدند، بلکه از آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت، شناخت بیشتر و گسترش تواناییهایشان استفاده کردند. ادامه راه در این مسیر به خلاقیت، انطباق با شرایط، تجربه و خستگی ناپذیری احتیاج دارد که همه اینها از ویژگیهای اصلی فعالین این حوزه است.
روز جهانی روابط عمومی باعث شد تا نگاه دیگری به گذشته و حال این حوزه بیندازیم. آینده روابط عمومی در ایران چشمانداز مشخصی ندارد. همانطور که تا اینجای کار شاهد بودیم، تغییرات، جزء جدایی ناپذیر در هر کاری است؛ ولی درس اصلی روابط عمومی برای همه ما، پیشبینی و آمادگی برای اتفاقات غیرمنتظره بوده است. مسیر روابط عمومی در سالهای آینده هم دستخوش تغییر میشود که این نه تنها بد نیست، بلکه جذابیت برای ساخت مسیرهای تازه را در پی دارد.