این روزها کسی نیست که با فعالیت‌های تبلیغاتی بی‌شمار و کمپین‌های محتوایی گسترده تیم مارکتینگ فیلم «باربی» بمباران نشده باشد. به تازگی جهان با تهاجمی از رنگ صورتی روبرو شده که اثرات آن به سرعت در حال گسترش است. از برگر باربی در برگر کینگ برزیل گرفته تا نصب بیلبوردهای صورتی در انگلستان یا آگهی‌های تبلیغاتی در Barbieverse، یک جریان یکپارچه آمده تا میلیاردها مصرف‌کننده در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. با نگاهی به این روند انفجاری رو به رشد، قصد داریم بفهمیم رمز موفقیت باربی در چیست و چه درس‌هایی برای فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی در سراسر جهان دارد. بیایید از این اثر شگفت‌انگیز بیاموزیم و ببینیم چگونه باید به برند خود کمک کنیم.

درس اول: برای برند خود همکاری‌های هدفمند ایجاد کنید

باربی نمادی از فرهنگ تجمل‌گرا و شیک‌پوش آمریکا به شمار می‌رود که قاعدتا می‌بایست با برندهایی که از چنین هویتی برخوردارند، همکاری کند. شراکت با برندهای مثل Béis و Impala که سال‌ها هویت منحصربه‌فرد خود را برای خریداران و مخاطبان حفظ کرده‌اند.

با توجه به این موضوع سعی کنید همکاری شما با سایر برندها، همسو با استراتژی هویتی برند خودتان باشد. زمانی که به فکر شراکت با مجموعه دیگری می‌افتید، بسته به اهداف خود مطمئن شوید که با ماموریت، تصویر ذهنی، ارزش‌ها و ایده‌های کسب‌وکار شما هماهنگی دارد.

درس دوم: مخاطبان هدف خود را درست بشناسید

اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که هیاهوی رسانه‌ای فیلم باربی، دامن‌گیر همه اقشار جامعه شده است؛ اما واقعیت چیز دیگری است. برخلاف تصور عموم، تبلیغات، شراکت‌ها و محتواهای ارائه شده، به‌طور عمد مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد. از ماشین کنترلی Hot Wheels تا شمع Dreamhouse ساخته Homesick، پارچه‌های Ruggable و کنسول ایکس‌باکس الهام‌گرفته از باربی، تمامی این محصولات برای مخاطبان خاص اما با سن، جنسیت و درآمدهای مختلف تولید می‌شوند.

این استراتژی به برند امکان می‌دهد تا ضمن شناسایی علایق منحصربه‌فرد هر مشتری، به شکل ویژه‌ای با مخاطبان خود تعامل داشته باشد. برای تولید محتوای هدفمند نیاز دارید نحوه تفکر، احساسات و رفتار مخاطبان خود را به درستی درک کنید. همچنین باید نیازهای مشتریان خود را به درستی بشناسید و ببینید که چرا محصول یا خدمت شما را خریداری می‌کنند و سپس از آن بهره‌برداری کنید.

درس سوم: مصرف‌کنندگان را به بخشی از روایت برند خود تبدیل کنید

با وجود اینکه مبحث «محتوای تولید کاربر» یا User Generated Content چیز جدیدی نیست؛ اما تیم بازاریابی فیلم باربی به مراتب بیشتر از حد معمول اقدام کرده تا مصرف‌کنندگان را به قسمتی از فرایند مارکتینگ خود تبدیل کند. از یک برنامه تولید سلفی که رسانه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده تا جعبه‌های بزرگ عروسک باربی که در محوطه خارجی سالن‌های سینما قرار گرفته‌اند، راه‌های مختلفی برای مشارکت افراد در فضای حضوری و آنلاین فراهم شده است. هر سلفی به اشتراک گذاشته شده به معنای پوشش بیشتر رسانه‌ای فیلم، البته بدون هزینه برای تیم بازاریابی باربی به حساب می‌آید.

شما هم باید برای بهبود ارتباط رسانه‌ای و دیده شدن بیشتر، به روش‌های خلاقانه برای جلب مشارکت جامعه هدف برندتان فکر کنید. از مشتریانتان بخواهید در رابطه با خدمت یا محصولتان، تصویر، ویدیو، نقد و بررسی‌ و مواردی از این دست را به اشتراک بگذارند. در این صورت به شکلی معتبر برند خود را معرفی کرده‌اید.

درس چهارم: خلاق باشید و خارج از عرف بیاندیشید

گاهی اوقات برای پیشرفت و ایجاد اثرگذاری بیشتر، باید خارج از عرف بیاندیشید و کارهای غیرمنتظره و خلاقانه انجام دهید. چه کسی انتظار داشت که باربی با بامبل (Bumble)، اپلیکیشن دوست‌یابی آنلاین، همکاری کند؟ این نوع از شراکت‌های جذاب می‌تواند توجهات را به سمت شما جلب کند. البته باید مراقب باشید که خیلی از مسیر خود دور نشوید. هرچند همکاری باربی و بامبل یک سورپرایز جالب است؛ اما در عین حال هدفمند عمل می‌کند. در صورت فعال‌سازی حساب در این برنامه، کاربران از شخصیت‌های باربی پیام خودکار دریافت می‌کنند. این رویکرد مثبت و دلپذیر برای برندی مانند باربی بسیار منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین اگر به دنبال جلب توجه مخاطبان خود هستید، اطمینان حاصل کنید که خلاقیت‌های‌تان با اهداف کلی برند شما هماهنگی داشته باشد.

درس پنجم: اخبار خود را گسترش دهید

آیا شنیده‌اید که بخاطر فیلم باربی، جهان با کمبود رنگ صورتی مواجه شده است؟ آیا تصویر مارگو رابی را روی جلد مجله Vogue دیده‌اید؟ سوالات مطرح شده بیانگر این موضوع هستند که تیم مارکتینگ باربی برای ایجاد هیجان اجتماعی، به‌صورت گسترده‌ای اخبار مرتبط با فیلم را برجسته می‌کند. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید. یک روش خلاقانه برای دیده شدن در رسانه‌ها، تکثیر اخبار مرتبط است. ماجرای برندتان را روایت کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود به اشتراک بگذارید. گسترش دادن اخبار متنوع در زمینه موضوع فعالیت‌تان، کمک می‌کند افراد بیشتری محتوای شما را پوشش دهند. یک بخش تحت عنوان «در خبرها» به صفحه اصلی وب‌سایت‌تان اضافه کنید یا یک خبرنامه منظم داشته باشید. محتوای این بخش‌ها می‌تواند اشاره به رسانه‌های معتبری باشد که از شما اسم می‌برند.

با نگاهی به مسیر رشد و موفقیت بی‌پایان باربی، می‌توان شاهد درس‌های ارزشمندی برای پیشرفت یک واحد روابط عمومی بود. شاید اساس موفقیت آینده یک برند، تمایل به بهره‌برداری از خدمات حرفه‌ای حوزه ارتباطات عمومی باشد. چه بهتر که بتوان تجربیات و استراتژی‌های موفق این جریان را با هوشمندی و ابتکار به واقعیت تبدیل کرد.

منبع: پی‌آر نیوز

دسته‌بندی‌ها:پی‌آر در جهان